[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
• Mostra el tema - Puerto Rico en el corasón

Puerto Rico en el corasón

Puerto Rico en el corasón

UNREAD_POSTAutor: Es Jai Mematas. » dt. 21 juny, 2005 14:58

Hola filòloga, com va? feia temps que no venia per aquí perquè era per Puerto Rico. Em va convidar el meu amic Gabriel Escarrer. Però no em va agradar. Bé, a lo que anava: tenc un dubte. Quan s'empren les paraules MEDI i MITJÀ ? M'ho pots aclarir?
Una altra: com he d'escriure la paraula "boet", de "dimoni boet"?
Sempre a la teva disposició. atentament
Mematas ontour
Es Jai Mematas.

Entrades: 93
Membre des de: dc. 16 març, 2005 14:10

+ consulta

UNREAD_POSTAutor: EXwebmaster2 » dt. 21 juny, 2005 15:03

Ara que veig la consulta de'n Mates, sempre m'ha xocat que se digui "medieval" en lloc de "mitjaval".

Pourquoi sapientíssima filòloga?
EXwebmaster2
Site Admin

Entrades: 2542
Membre des de: dt. 30 nov., 2004 18:48
Ubicació: fòrum

UNREAD_POSTAutor: Es Jai Mematas. » dt. 21 juny, 2005 15:20

si, n'hi ha molts. intermedi, promedi o promig?,medi ambient................però mitjans de comunicació? No sé, no sé. S'accentua aquest "se"?
Es Jai Mematas.

UNREAD_POSTAutor: GRACtacels. » dv. 24 juny, 2005 17:53

Té vacances la filòloga?
GRACtacels.

Re: Puerto Rico en el corasón

UNREAD_POSTAutor: filòloga intrèpida » dg. 26 juny, 2005 11:29

Es Jai Mematas. ha escrit:Hola filòloga, com va? feia temps que no venia per aquí perquè era per Puerto Rico. Em va convidar el meu amic Gabriel Escarrer. Però no em va agradar. Bé, a lo que anava: tenc un dubte. Quan s'empren les paraules MEDI i MITJÀ ? M'ho pots aclarir?
Una altra: com he d'escriure la paraula "boet", de "dimoni boet"?
Sempre a la teva disposició. atentament
Mematas ontour

UEP! ja vos trobava a faltar... Bé, anem per feina:
MIG=meitat d´alguna cosa. Mig pastís...
MEDI: lloc físic o figurat on es desenvolupa, es realitza, s´esdevé alguna cosa: Medi ambient, medi social, medi terrestre, medi marítim...
MITJÀ: Quelcom que ens permet alguna finalitat, alguna cosa que ens proporciona el que volem o desitjam o pretenem: Mitjà de comunicació, mitjà de locomoció...
Vos hi he afegit el "MIG" encara que no m´ho demanàssiu perquè com que les tres paraules en castellà són MEDIO...

BOET: Idò s´ha d´escriure així, BOET. És un derivat diminutiu de BOU. Intuesc que això de DIMONI BOET ve de les banyes dels bous... I com que se suposa que els dimonis tenen banyes...
Esper haver-vos servit. Una abraçada des de Menorca.
filòloga intrèpida l’ha editat per darrera vegada el dia: dl. 27 juny, 2005 10:42, en total s’ha editat 1 vegada.
filòloga intrèpida

Entrades: 71
Membre des de: dl. 7 març, 2005 18:59

Re: + consulta

UNREAD_POSTAutor: filòloga intrèpida » dg. 26 juny, 2005 11:58

webmaster2 ha escrit:Ara que veig la consulta de'n Mates, sempre m'ha xocat que se digui "medieval" en lloc de "mitjaval".

Pourquoi sapientíssima filòloga?

No totes les paraules han sofert la mateixa evolució a través dels segles. Paraules pertanyents a una mateixa família han pogut derivar al llarg dels segles des de la seva mare llatina, altres s´han incorporat en èpoques més recents perquè hi ha hagut necessitat d´anomenar noves coses, descobriments, tecnologies... Així ens trobam amb aquelles paraules que han evolucionat durant segles i segles, altres són de molt més recent incorporació. Tenim, idò, les paraules derivades, les pseudoderivades i, fins i tot, els cultismes.
Els pseudoderivats i els cultismes són molt més fidels a la seva forma llatina o, fins i tot, són idèntiques a la paraula llatina. Per exemple, per denominar un paper que ens serveix per escriure tenim la paraula full, un full de paper, o també tenim els mots fol o foli. Totes tres deriven de la paraula llatina FOLIUM, però la seva evolució no és la mateixa. La paraula cadira i càtedra deriven del mateix mot llatí,CATHEDRA... El mateix podem dir de MEDIEVAL, és una paraula que deriva de MEDIU AEVO i s´ha format modernament a partit del llatí conservant així una aparença més llatina.
Esper, estimadíssim webmaster, haver satisfet la teva curiositat.
Una abraçada guapíssim!!!!!!
filòloga intrèpida

UNREAD_POSTAutor: filòloga intrèpida » dg. 26 juny, 2005 12:13

Es Jai Mematas. ha escrit:si, n'hi ha molts. intermedi, promedi o promig?,medi ambient................però mitjans de comunicació? No sé, no sé. S'accentua aquest "se"?

SÉ: s´accentua quan és la forma verbal del verb saber. NO S´ACCENTUA quan és pronom reflexiu: se sap, se sent, se celebra...
Ni PROMEDI NI PROMIG!!!!!!!
MITJANA és la forma correcta. El substantiu femení mitjana és sinònim de mitjana aritmètica, és a dir, "resultat de dividir un seguit de nombres per la quantitat de nombres que tenim". Exemple: La mitjana de 7, 4 i 16 és 9. Fes la mitjana de totes les teves notes.
Tampoc no és correcta "LA MITJA de les notes és... " "La nota mitja és...". NO! LA MITJANA, la nota mitjana... Això és la forma correcta.Tampoc no són correctes les expressions "mig termini" i "punt mig" que s´han de canviar per "termini mitjà" i "punt mitjà": Farem una inversió a termini mitjà.
Quan hi ha desacord s´ha de trobar el punt mitjà.
Respecte a INTERMEDI, és una forma ben correcta. la que no ho seria és INTERMIG.
Una abraçada!
filòloga intrèpida

UNREAD_POSTAutor: filòloga intrèpida » dg. 26 juny, 2005 12:21

GRACtacels. ha escrit:Té vacances la filòloga?

Som professora i MESTRESSA DE CASA... Això vol dir que vacacions jo no en tenc MAI!
Però em sembla que un dia d´aquests acabaré la paciència! Som una dona de les velles generacions que hem cuidat els germans, els pares, els marits i els fills... No vos penseu que no sàpiga que la culpa és tota meva! Es tracta de dir PROU! Avui el meu home, que és un sant (tot s´ha de dir), m´ha vist tan emprenyada i cansada que m´ha dit que em pagava el millor hotel de Palma i el passatge i que me n´anàs fins que estàs cansada de no fer res més que passejar i comprar i després tornàs. I ja ho trop jo que pagarà...!
Així que, com veis, de vacacions encara no hi estic... però hi estaré!
filòloga intrèpida

(-)*(-)=(+)

UNREAD_POSTAutor: Es Jai Mematas. » dj. 30 juny, 2005 23:26

filòloga intrèpida ha escrit:Tampoc no és correcta
Una abraçada!

Em podries fer 4 (o 5) céntims de les dobles negacions aquestes?
"Tampoc no és correcta...." o "tampoc és correcta...."

Salut i bones vacances.
Es Jai Mematas.

Re: (-)*(-)=(+)

UNREAD_POSTAutor: filòloga intrèpida » dv. 1 jul., 2005 7:50

Es Jai Mematas. ha escrit:
filòloga intrèpida ha escrit:Tampoc no és correcta
Una abraçada!

Em podries fer 4 (o 5) céntims de les dobles negacions aquestes?
"Tampoc no és correcta...." o "tampoc és correcta...."

Salut i bones vacances.

Hola simpàtic!
Els mots NINGÚ, RES, CAP, ENLLOC, MAI, poden tenir sentit negatiu o sentit positiu, segons el context. Quan tenen un sentit negatiu i van abans del verb, aquests mots ( i també les expressions EN MA VIDA, EN TA VIDA, etc., NI un, NI L´UN NI L´ALTRE, etc., i el mot TAMPOC) és recomanable de reforçar-los amb la partícula NO:
NO vindrà ningú=Ningú NO vindrà.
No l´he vist, tampoc= Tampoc No l´he vist...
Esper haver-vos servit. Fins una altra![/b]
filòloga intrèpida

Puerto Rico en el corason

UNREAD_POSTAutor: Sabinalu » dc. 8 jul., 2015 21:54

We would like to receive if possible, feedback from listeners of Puerto Rico, for reception of Radio 1270 AM broadcasting from Aruba.
Sabinalu

Entrades: 7
Membre des de: dg. 17 maig, 2015 2:30

Torna a: Consultes de català

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant