[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/session.php on line 1042: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/config.php:1)
• Mostra el tema - El petit i mijtà empresari Felanitxer davant la crisi

El petit i mijtà empresari Felanitxer davant la crisi

El petit i mijtà empresari Felanitxer davant la crisi

UNREAD_POSTAutor: Seppuku » dv. 19 juny, 2009 9:53

Primer de tot, enhorabona al BLOC, organitzadors de la Taula Rodona a la que vaig assistir el passat divendres.

Acabada aquesta vaig quedar profundament consternat després d'escoltar les intervencions dels petits i mitjans empresaris de Felanitx. Em sembla que, sobre la crisi, aquests empresaris nostres no han entés res.

Per començar, enfocaren malament el problema. És un error voler fusionar la crisi que pateixen de fa anys els empresaris felanitxers (especialment al centre del poble) amb els de la crisi económica actual. És parlà molt de la peotanització del carrer Major, la falta de sol·lucions per part de l'ajuntament o la falta de clients que acudeixen a comprar fora poble. Problemes que arrosseguen de fa anys i res tenen a veure amb aquesta crisi que ens efecta globalment. Evidentment se solapen, i una agreuja l'altra, però tenen singularitats molt diferents. Si una crisi que pateixen de fa anys depén de la -diguem-lo així- idiosencràcia felanitxera, com per exemple els mals costums de comprar fora. Per contra la crisi actual és deguda principalment a la manca de consum, causada per la falta de liquitat monetària en el mercat, la conseqüent aturada del crédit i la pèrdua del poder adquisitiu de les families que arrossegam de fa anys.

Les seves preocupacions "actuals" eren bàsicament els basars xinesos i l'arribada d'inmigrants al carrer Major. Però no entenen que aquests models de negocis que van en augment és degut a la falta de poder adquisitiu dels treballadors. D'aquesta progresiva manca de poder adquisitiu dels treballadors, dels doblers negres, de la paridad de riquesa, de la inflació deguda a l'entrada de l'euro, no s'en parlà. Ni tan sols el sindicalista.

Henry Ford, personatge controvertit, però gran creient del consumisme i pioner en el model industrial de producció en massa, va dir en una ocasió "Estic pagant més als meus obrers perquè així comprin els meus cotxes". Aquest pensament va ser un dels factors claus que permeteren als EUA sortir de la crisis dels anys 30 i propicià l'auge de la classe mitjana nordamericana, el que s'anomenà "l'edad d'or del capitalisme".

El mateix pensament extrapolat a l'àmbit local seria: si em pagau una miséria de salari amb el no arrib a final de mes... de veritat creis que els treballadors anirem a comprar a la vostra tenda en lloc d'acudir forçosament als económics basars xinésos?. Evidentment quan pos com exemples els basars xinesos també em referesc a altres comerços que utilitzen aquest model de negoci: productes de mala qualitat però econòmics, com les grans superfícies on predominen les marques blanques i els mobles d'automontatge. És què no us adonau que NO PODEM amb el que ens pagau? I molt manco amb el que estableix el govern com a SMI.

En fi, veig que l'empresari felanitxer no ha entés res. No saben veure més enllà del portal del seu negoci. La cobdicia ha causat això i al final ha estat la seva mort. I moriran, ara n'estic convençut més que mai.
Seppuku l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. 19 juny, 2009 17:10, en total s’ha editat 1 vegada.
Seppuku

Entrades: 3680
Membre des de: dt. 25 feb., 2003 17:00

UNREAD_POSTAutor: Confit » dv. 19 juny, 2009 10:40

No vaig anar a escoltar la taula redona, però he escoltat sovint als comerciants felanitxers, i veig que segueixen en la seva línia habitual: Voler canviar el mon perquè ells seguesquin igual.

Jo no en se de comerç, però com a client, hen deix "enganar" per mostradors atractius, tendes netes, fresques i ben il.luminades on puc entrar i palpar es genero i si no m'agrada tornar a sortir sense que em senti culpable de no comprar res. I sobre tot, varietat i bon preu. I això que pareix utòpic tampoc no ho es tant. Hi ha opcions de franquícies i majoristes que, com a mínim pareixen viables.

Veig per pobles més petits (Porreres, Ses Salines, Campos, Santanyi) comerços atractius i novedosos i per aquí, fa estona que no veig, en el comerç, cap cosa feta amb una idea nova, bon gust i pressupost. Supòs que innovar, invertir, o canviar de lloc, no és fàcil, però jo ho intentaria abans de haver de tancar.

Amb el tema dels comerços xinesos, els vull donar la raó en un aspecte, i és que falta un sever control dels horaris d'apertura. No se qui va inventar allò de que "fan feïna com a xinos", però ara m'ho explic.
Confit

Entrades: 954
Membre des de: dt. 26 ago., 2003 22:02
Ubicació: De vacances

UNREAD_POSTAutor: Seppuku » dv. 19 juny, 2009 11:21

Confit ha escrit:Amb el tema dels comerços xinesos, els vull donar la raó en un aspecte, i és que falta un sever control dels horaris d'apertura. No se qui va inventar allò de que "fan feïna com a xinos", però ara m'ho explic.

Tenc entés que per els establiments petits hi ha llibertat d'horari. Els únics que estan regulats són les grans superfícies... i encara així si estan prop de costes també tenen llibertat d'horaris Per això els supers de Felanitx poden obrir en diumenge.

Per cert, és desmontaren vàries "llegendes urbanes" que circulen.

La primera és que els comerços inmigrants no paguen imposts durants els primers anys. Això segons gent propera a l'ajuntament és fals. Paguen igual que tots. Altre cosa és que obrin de forma il·legal.

La segona mentida que pareix que circula per la vila és que l'ajuntament (o els Serveis Socials) pagaren un carro ple de menjar a un inmigrant que no el podia pagar a un supermercat.
Seppuku

UNREAD_POSTAutor: Voyeur » dv. 19 juny, 2009 15:11

Aquest dies hem pogut veure a la premsa els problemes dels forners que diuen que no és rendible la seva feina. Jo, molts de dissabtes dematí, m'agrada anar a comprar uns croissants o uns cocarrois i en aquest poble hi ha cualque forn que té tancat. Quan volen fer negoci?. Els vespres de 2 a 3?
Voyeur

Entrades: 317
Membre des de: dg. 27 abr., 2003 19:40

UNREAD_POSTAutor: Confit » dl. 22 juny, 2009 10:32

Seppuku ha escrit:Altre cosa és que obrin de forma il·legal.

No posaria la ma per ningú. Però n'hi ha uns quants que se que tenen permís.
Confit

Entrades: 954
Membre des de: dt. 26 ago., 2003 22:02
Ubicació: De vacances

UNREAD_POSTAutor: Xesc Corraler » dl. 22 juny, 2009 12:58

Seppuku, no sabia que fossis una mena de representant del lobby immigrant i capitalista a Felanitx, perquè estic ben segur que tant els magrebins dels xibius bruts i diversos, com el del supermercat de devora el Lleó, igual que els xinesos del Passeig i de la resta, són totalment partidaris del capitalisme i liberalisme salvatge, enemics de la classe obrera organitzada i de l'anarquia.
Xesc Corraler

Entrades: 2790
Membre des de: dc. 29 març, 2006 20:40
Ubicació: Llevant de Mallorca

bff

UNREAD_POSTAutor: Es rector Mora » dl. 22 juny, 2009 13:50

capitalisme salvatge??
quin és el problema real? que els que "venen" a mal hora son de la Xina i no de nissaga de mercaders felanixers?i no vos heu demanat dels comerços locals qui ho te tot en regla?quina hipocresia.....
Es rector Mora

Entrades: 45
Membre des de: dc. 19 nov., 2003 19:46
Ubicació: es campanar

UNREAD_POSTAutor: Seppuku » dl. 22 juny, 2009 15:16

Xesc Corraler ha escrit:Seppuku, no sabia que fossis una mena de representant del lobby immigrant i capitalista a Felanitx, perquè estic ben segur que tant els magrebins dels xibius bruts i diversos, com el del supermercat de devora el Lleó, igual que els xinesos del Passeig i de la resta, són totalment partidaris del capitalisme i liberalisme salvatge, enemics de la classe obrera organitzada i de l'anarquia.

En cap moment he declarat estar a favor d'aquests comerços. Volia dir que és lògic que la gent hi vagi a comprar. Si els treballadors mileuristes hem de fer malabarismes per arribar a final de mes, és lògic que si tenc que si tenc que comprar, per exemple un destornillador, aniré als xinesos que els venen per un euro que no pas a un comerç de tota la vida que em costaran 8 vegades més. Sé perfectament que són de menys qualitat i que el servei serà mínim -i antipàtic- però la meva economia (com la de molts altres) ens obliga a l'austeritat absoluta. No ho faig per ahorrar, ho faig per necessitat. I això és pot extrapolar a qualsevol altre producte i comerç (com les grans superfícies de marques blanques)

Per altra banda soc perfectament conscient de la situació laboral dels xinesos, tant els d'aquí com els del continent asiàtic. Però irònicament els mateixos destornilladors que compraré a un comerç de tota la vida també són fabricats a un altre país asiàtic. Per això mateix, en el context d'un món cada cop més lliberitzalitzat, que els asiàtics passessin de fabricar destornilladors a importar-los i vendrer-los només era qüestió de temps. I això només és el principi. En el futur lo dels xinesos serà anecdòtic.

Per jo la culpa de tot això no sols és dels baixos salaris i del capitalisme, hi ha més factors com l'abús de inflació de preus que en els darrers anys provocaven els intermediaris i les marques comercials.
Seppuku

UNREAD_POSTAutor: Xesc Corraler » dl. 22 juny, 2009 18:03

Bé, veig que tant el rector de l'arracada com en Seppuku s'han pres al peu de la lletra el meu pamflet. Jo no he entrat a cap d'aquests locals, d'una banda per motius higiènics i de l'altra per motius estètics. Com que els desengramponadors duren molt, jo crec que ja els vaig comprar tots abans que venguessin els xinesos, no n'hauré de mester per ara.
Vaig intentar fer broma del parany en què havia caigut el meu camarada àcrata. Pel que fa als botiguers d'aquí, supòs que si n'hi ha qualcun que no fa bonda els inspectors corresponents ja se'n cuidaran d'el :? :?
De vegades he sentit dir que allò barat pot sortir car, i en aquest cas em sembla ben aplicable. A la llarga surt més barat pagar més d'un desengramponador que duri tota la vida, a un comerciant d'aquí, que no aquest tan barat als xinesos o magrebins. Tot allò que suposi consolidar la presència, o sigui fer-hi negoci, de gent que no té cap més interès que fer doblers amb els mètodes que siguin, ignorant horaris, inspeccions i condicions laborals, em sembla nefast.
Xesc Corraler

Entrades: 2790
Membre des de: dc. 29 març, 2006 20:40
Ubicació: Llevant de Mallorca

UNREAD_POSTAutor: Seppuku » dl. 22 juny, 2009 20:07

Xesc Corraler ha escrit:Vaig intentar fer broma del parany en què havia caigut el meu camarada àcrata. Pel que fa als botiguers d'aquí, supòs que si n'hi ha qualcun que no fa bonda els inspectors corresponents ja se'n cuidaran d'el :? :?

Imaginava que me cercaves les pessigolles. ;-) No és la primera vegada i esper que tampoc la darrera :twisted:

Xesc Corraler ha escrit:De vegades he sentit dir que allò barat pot sortir car, i en aquest cas em sembla ben aplicable. A la llarga surt més barat pagar més d'un desengramponador que duri tota la vida, a un comerciant d'aquí, que no aquest tan barat als xinesos o magrebins. Tot allò que suposi consolidar la presència, o sigui fer-hi negoci, de gent que no té cap més interès que fer doblers amb els mètodes que siguin, ignorant horaris, inspeccions i condicions laborals, em sembla nefast.

Estic d'acord amb tú i en la majoria dels casos vaig a cercar qualitat i sobretot l'experiència i simpatia. Si he xerrat en primera persona era per il·lustrar-ho millor. Però no negaré que a cops hi vaig. He posat l'exemple dels destornilladors com podria haver posat auriculars, cossiols, ribelles, tappers o qualsevol altra cosa baratera.

Però és innegable que el creixements d'aquests negocis anirà en augment. Precisament he sentit a dir que volen obrir un Lidel (Lidl, Lildel o com se digui) al polígon. Els productes que venen no són menjadors. De gust són dolentissims. Tant té comprar-hi pasta, gelat o verdura: tot té el mateix gust a plàstic!. Però estic convençut que serà la gran superfície amb més clients.
Seppuku

UNREAD_POSTAutor: rafel » dl. 22 juny, 2009 22:15

No helletjid tot es comentari , perque no tens , pero li he donad una fulletjada un poc demunt demunt , mira Pera no sabia que hi hages cap taula redona , no crec que hi gues nad , pero aixis i tot trob que vares fallar no dir-mo , te dire se meva opinio sobre tot el que dius , mira , jo te puc contestar a casi tot el que tens pereix poca idea , lo primer de tot perque s'envan a fora popble a comprar se gent '''? mira es molt clar , tot lo de Felanitx o se majoria de coses es mes d'el doble de car que fora poble , manacor porreres campòs Palma , a part de tot aixo no hi ha res se gent se limita a cobra molt i fer poc i donar poc servici , i no baixa aixo en sos impostos que nam posant en es poble seguira pujant ,
ses taules redones , no et puc dir el que es var tractar en es questa que vares nar tu ,
jo una vegada vaig nar a una sobre temes des meu ram , i ella hi habia un manda mas , que es un taller de se comarca de felanitx de dirigia preus etc etc , a felanitx no hi ha una unio , en lo que es es meu gremit ni altres tampoc cadascu var a lo seu , hi ha uns cabecillas que es dedican a denuncia i altres herbes , coses en vez de fer una unio i mira de adelantar a altres pobles , no dire noms , m'ha gradaria contar-te un fet de sumada importancia que hem var passar en gent d'aquesta , es pod llogar cadiretes , no esrraro que felanitx no funcioni , hi ha una banda de bandidos , un altre dia ja te contare mes coses , pero si sabs de cap taula redona diguem cualca cosa , un saludet ,
rafel

Entrades: 931
Membre des de: dg. 27 gen., 2008 19:42

UNREAD_POSTAutor: Seppuku » dt. 23 juny, 2009 0:32

Lo de la taula redona ho varem anunciar al fòrum, Rafel.

I referent a que a Felanitx és més car, no n'estic tan segur. El comerç és bastant competitiu comparant amb altres indrets i, a més, has d'afegir la benzina per anar fora poble.
Seppuku

UNREAD_POSTAutor: rafel » dt. 23 juny, 2009 7:58

Bé jo tampoc t'he dit tods es negocis , i emb aquest so l'enterra'm , si hi poses se venzina , en es altres pobles tambe la pagan a se venzina tio ,
no me vaig donar conta , nomes solc obri un segon es foro ara tenc mes poc tens ,
pero vaja , no s'en treura massa profit , en aquest poble se gent var cadascu a lo seu com et vaig dir , es un poc llark i per qui seria llark contar un cas que em var passar en gent comerciant des poble , son es mandamasos, que volen dirigi es poble , pero no les var nar be an jo , un saludet ,
rafel

UNREAD_POSTAutor: professional » dt. 23 juny, 2009 10:49

llavors troben estrany que sa gent s'n vagi a comprar a manacor o ciutat, sa mateixa Carreixeta essent batlessa, ja era clienta fixa a botigues de manacor i ciutat..bé, encara ara ho és.
hello!!
professional

Entrades: 328
Membre des de: dj. 18 maig, 2006 14:53

UNREAD_POSTAutor: rafel » dt. 23 juny, 2009 11:27

Jo crec que ne carrexeta tant vulgar com pugui ser qualsevol des 15000 habitans que te felanitx , te poc que comparar , ni que xerra d'ella , ella crec que es un nigu , lo que ha pasad que s'ignorancia de se gent de felanitx i ses poques ganes de fer coses des poble , llevors te aixo ,
rafel

Següent

Torna a: Economia

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 2 visitants